I don’t get it… är det ojämställt att påpeka patriarkatet?

Jag har funderat på följande tweet flera dagar nu:

”Män ses som kollektivt skyldiga, men inte kollektivt drabbade. Kvinnor ses som kollektivt drabbade, men inte kollektivt skyldiga. Jämställt?”

Den är favoritad och delad av många som uppenbarligen känner igen det tänket. Jag känner inte igen det. Är jag dum i huvet? Vad missar jag?

Tänk er en sen kväll och ni är på väg hem från nåt uteställe. Plötsligt ser ni på lite håll hur en man går lite bakom en kvinna och närmar sig henne, för han går lite snabbare. Kvinnan börjar springa.

Alltså, allvarligt, det borde hon ju inte gjort – han kan ju känna sig anklagad! Han är ju inte farlig! Hon dömer honom för att hon är rädd för andra män! Våldtäktsmännen! Se, nu har hon dömt alla män! Alla är kollektivt skyldiga!

Så känns det som de skriker, vissa män: ”inte alla män!! inte jag!! jävla manshatande feminister som gör att JAG känner mig anklagad!”

Ville de slippa känna sig kollektivt anklagade borde de väl bli feminister och jobba för att få bort våldtäktskulturen och motarbeta patriarkatet, eller? Varför försöka motarbeta feministerna? Det blir lika logiskt som att säga åt tjejen ovan att inte springa…

Ses inte män som kollektivt drabbade? Det har jag heller inte sett, snarare tvärtom. Män är naturligtvis kollektivt drabbade, drabbade av synen på mansrollen, normerna kring det, drabbade av känslor liknande hos killen i exemplet…

Men det är kvinnor och kvinnliga egenskaper som nedvärderas – varför skulle det vara icke-jämställt att fokusera på målet att manliga och kvinnliga egenskaper, män och kvinnor värderas lika och därmed försöka påtala strukturella ”fel” i nuläget??

Är inte kvinnor kollektivt skyldiga? Till vaddå? Till upprätthållandet av normerna är vi naturligtvis lika skyldiga som männen. Jag tänker på forskningen som visade att både män och kvinnor tyckte texter de läste var sämre om de trodde en kvinna skrivit dem än om de trodde en man skrivit dem. BÅDE män och kvinnor manifesterar normerna och återskapar dem – tills man börjat nå medvetenhet.

Så jag fattar det inte bara. Det kanske handlar om VAD man är skyldig till och/eller drabbad av? Är det där min tolkning blir fel?

Kommentera

